TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

UTK będzie kontrolował pociągi w czasie ferii
UTK InfoRail.pl - Opublikowano: 17.01.2020 14:45:48
UTK będzie kontrolował pociągi w czasie ferii (foto: UTK)

Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego w trakcie ferii prowadzą intensywne kontrole pociągów. Działania UTK pomagają w tym, by podróż była bezpieczna i komfortowa.

Urząd podał, że od 13 stycznia do 23 lutego pracownicy urzędu sprawdzą dodatkowo ponad 140 składów. W ramach Kampanii Kolejowe ABC UTK edukuje też dzieci, jak bezpiecznie podróżować koleją. Ferie trwają już w województwach lubelskim, łódzkim, podkarpackim, pomorskim i śląskim. Inspektorzy UTK, w ramach dodatkowych kontroli, sprawdzili m.in. pociąg PKP Intercity jadący z Katowic do Słupska.

Każdy pasażer wsiadający do pociągu powinien mieć pewność, że jego podróż będzie bezpieczna i wygodna. Dodatkowe kontrole Urzędu Transportu Kolejowego motywują przewoźników, by zawsze zapewniać odpowiednie warunki podróży – mówił w trakcie kontroli dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Podróżni doceniają zalety podróżowania koleją. Z szacunków wynika, że w ubiegłym roku pociąg jako środek transportu wybrało ponad 330 mln osób – dodał.

Kontrole UTK są niezapowiedziane i prowadzone przed wyruszeniem w trasę lub w trakcie jazdy pociągu. Inspektorzy sprawdzają elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo, m.in. zestawy kołowe i hamulce, stan techniczny drzwi, kwalifikacje maszynistów i drużyny konduktorskiej. Dużą wagę inspektorzy przywiązują do elementów związanych z komfortem podróżowania i prawami pasażera, takich jak czystość składu, toalety i ich wyposażenie, stan okien w przedziałach, działanie ogrzewania oraz oświetlenia, informacja megafonowa i wizualna oraz odpowiednie oznaczenie relacji pociągu. Zwracają również uwagę na frekwencję.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Prezes UTK nakazuje ich usunięcie i dokładną analizę, by nie powtarzały się w przyszłości. Może również w drodze decyzji stwierdzić naruszenie przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, wyłączyć z eksploatacji pojazd kolejowy lub ograniczyć jego eksploatację. Jeśli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie, to za każdy dzień opóźnienia grozi przewoźnikowi do 5 tys. euro kary.

Wzmożone kontrole rozpoczęły się już w trakcie okresu świąteczno-noworocznego. W tym czasie inspektorzy UTK sprawdzili dodatkowo 76 pociągów. Zostało wydanych 37 decyzji wyłączających lub ograniczających eksploatację wagonów pasażerskich. W przypadku ograniczenia eksploatacji wagon może pozostać w składzie pociągu, ale nie może przewozić pasażerów.

W ubiegłym roku UTK przeprowadził 372 kontrole. W trakcie jednej kontroli sprawdzanych może być kilka pociągów. W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości w 105 przypadkach wagony zostały wyłączone z eksploatacji, 165 decyzji ograniczało eksploatację. Najczęściej powtarzające się naruszenia to uszkodzone drzwi, awarie toalet, niedziałające tablice systemu informacji pasażerskiej, niesprawne ogrzewanie/klimatyzacja i błędy w dokumentacji.

Prezes UTK nałożył też 16 kar na przewoźników pasażerskich za naruszenia przepisów dotyczących kolejnictwa. Cztery postępowania dotyczył przestrzegania praw pasażerów i zakończyły się nałożeniem kar przekraczających 1,1 mln zł.

Dzieci w podróży

Dzieci i młodzież to około 40 mln pasażerów rocznie. Do najmłodszych skierowana jest akcja edukacyjna UTK – Kampania Kolejowe ABC.

Zasady bezpieczeństwa należy poznawać od najmłodszych lat. Dlatego uczymy dzieci, jak zachować się na dworcu i na peronie. W trakcie lekcji, w reklamach i programach telewizyjnych przypominamy o zasadach bezpiecznego i kulturalnego podróżowania. Przypominamy np. o tym, by nie przekraczać żółtej linii na peronie, nie wychylać się przez okno w pociągu czy nie słuchać głośno muzyki w przedziale – wymieniał dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

Blisko 12 tys. uczniów z 388 szkół podstawowych i przedszkoli z całej Polski wzięło już udział w  lekcjach bezpieczeństwa prowadzonych w ramach Kampanii Kolejowe ABC. Ponad 15 mln widzów obejrzało spoty z bohaterem akcji nosorożcem Rogatkiem w telewizji, a prawie 14 mln – w internecie. Ponad 21 tys. osób wzięło udział w piknikach edukacyjnych.

Prawa pasażerów

Pasażerowie w przypadku niezapewnienia odpowiedniej jakości podróży mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu części ceny biletu. Prawo europejskie gwarantuje odszkodowania za opóźnienie pociągów dalekobieżnych. W przypadku opóźnień od godziny do dwóch jest to 25% ceny biletu, przy ponaddwugodzinnym opóźnieniu – połowa ceny biletu. Odszkodowanie jest jednak wypłacane tylko wtedy, gdy przekracza równowartość 4 euro.

Na nieprawidłowe funkcjonowanie systemu kolejowego można poskarżyć się do Prezesa UTK. W  2019 r. wpłynęło 1341 skarg (w 2018 r. były 1384 skargi). Dotyczyły głównie niedostatecznego komfortu podróży i niewłaściwej obsługi ze strony drużyn konduktorskich (571), niedogodnego rozkładu jazdy i punktualności połączeń (475) oraz funkcjonowania kanałów sprzedaży biletów i dostępności informacji pasażerskiej (339).

Gdzie składać skargi

Pasażerowie, którzy chcą złożyć skargę lub reklamację w pierwszej kolejności powinni kontaktować się z przewoźnikiem. Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres pasazer@utk.gov.pl. Infolinia 22 460 40 80 dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 - 16.15. .

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyjmuje również zgłoszenia podróżnych w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. W tych sprawach można skontaktować się za pomocą formularza internetowegowiadomości e-mail na adres bezpieczenstwo@utk.gov.pl lub pod numerem telefonu 22 749 15 85.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
UTK
kontrola
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....