Koleje Dolnośląskie i
PKP Cargo wyremontują zabytkowy parowóz. Dotychczas maszyna znajdowała się na
terenie legnickiej lokomotywowni PKP Cargo i można było oglądać ją jedynie zza
okna przejeżdżającego pociągu.
W środę, 11 września, ważący niespełna 100 ton kolos został
przetransportowany w pobliże gmachu dworca kolejowego w Legnicy, gdzie zostanie
na stałe jako kolejowa atrakcja turystyczna.
Koleje Dolnośląskie wspólnie z dolnośląskim zakładem PKP
Cargo odrestaurują i umożliwią zwiedzanie zabytkowego niemieckiego parowozu.
Parowóz to pomnik techniki. W 1994 r. został wycofany z eksploatacji i trafił
do legnickiej lokomotywowni w październiku 1995 r.
Od niedawna jako
spółka dzierżawimy parking przed naszą siedzibą, na którym zlokalizowane są
nieużytkowane od lat tory – zwraca uwagę Damian Stawikowski, prezes Kolei
Dolnośląskich. To świetna okazja, by
wyeksponować ten zapomniany i dotychczas niedostępny dla mieszkańców parowóz.
Teraz czekają go prace restauracyjne i już niebawem każdy będzie mógł podziwiać
zabytek z bliska. Na mapę turystyczną Legnicy trafił właśnie kolejny ciekawy
historycznie obiekt, który z pewnością zostanie tu z nami na długo –
dodaje.
W najbliższym czasie zabytkowy parowóz przejdzie renowację,
by na Dzień Kolejarza 25 listopada mógł cieszyć się dawnym blaskiem. Prace
odtworzeniowe to wspólna inicjatywa Kolei Dolnośląskich i PKP Cargo. Nie jest
wykluczone, że na nieużytkowanych torach, w sąsiedztwo parowozu, niebawem
trafią kolejne zabytkowe maszyny.
Kiedy prezes Kolei
Dolnośląskich zwrócił się do mnie z tą inicjatywą, nie zastanawiałem się ani
chwili, bo dla PKP Cargo dbanie o dziedzictwo kulturowe kolejnictwa to sprawa
priorytetowa – zaznacza Jacek Krawczun, dyrektor dolnośląskiego zakładu
spółki PKP Cargo. Historia kolei jest bezpośrednio związana z historiami ludzi, w tym
także naszych pracowników, którzy dawniej jeździli na tym parowozie i wciąż u
nas pracują. Ta przeprowadzka to także świetna okazja, by przypomnieć
mieszkańcom Zagłębia Miedziowego, że najpierw była tu kolej, później dopiero
KGHM. I bez kolei rozwój przemysłu miedziowego nie byłby możliwy, to jego
prawdziwe koło zamachowe – dodaje.
Zabytkowy parowóz to maszyna z serii Ty2-540 z oznaczeniem kolei
niemieckich BR 52 5605, pochodzi z 1943 r. z zakładów F. Schichau GmbH,
Maschinen- und Lokomotivfabrik Elbing (Elbląg). To parowóz tzw. wojenny, o
ujednoliconej konstrukcji i minimalnym zużyciu materiałów strategicznych. Do
PKP trafił w 1945 r. Stacjonował w parowozowniach w Pile, Iłowie,
Warszawie-Pradze, a od 1963 do 1994 r. w Wałbrzychu. W 1994 r. został wycofany
z eksploatacji, by ostatecznie w kwietniu 1995 r. trafić do Legnicy.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

To smutne, że inne kraje przywracają takie pojazdy do pełnej sprawności. W biednej głupiej Polsce mogą jedynie być rdzewiejącym pomnikiem stojącym na kawałku toru w parku czy na jakimś skwerku.Lepiej dać pieniążki chamowi w czarnej kiecy niż na coś wartościowego
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.